onsdag 5 september 2012

Fler vänder sig inåt för att nå ut

I artikeln Vänder sig inåt för att nå ut i Svenska dagbladet hittar jag citatet "Miljörörelsen har kört fast, menar somliga. Trots all vår kunskap om klimatförändringen, överutnyttjande av naturresurser och artutrotning lyckas vi inte ta itu med det överhängande hotet mot vår överlevnad, anser andra. Varför, undrar de. Gör den moderna, hektiska, livsstilen oss mer kortsiktiga, enfaldiga och egoistiska?"

Hållbarhetspsykologiföreningen är långt från ensamma om att vilja inkludera psykologiska aspekter för att fånga helheten i de globala utmaningarna. Martha Thernsjö och Anders Tivell citeras av Svenska dagbladet så de säger att "Den utmaning vi står inför både i klimatfrågan och världsfattigdomen handlar om att stärka de inre värderingarna". (foto från svd.se)

Martha och Anders har i Sverige varit med om att lansera Common Cause, där ett team av forskare inom psykologi också ställt sig frågorna ovan. De har analyserat en mängd forskningsdata om våra mänskliga värderingar och konstaterar att de yttre, ytligare, håller på att ta över på de inres bekostnad. Den 3 september hölls ett Common cause café i Stockholm. Det vore kul att höra vad mötet ledde till!

Genom att söka vidare efter att ha läst artikeln finner jag att det finns ett gäng psykologer som kallar sig Globalpsykologer. "Globalpsykologerna bidrar med kunskap om hur människan fungerar och förändras i arbetet med global utveckling. Med psykologiska verktyg och utifrån vetenskaplig psykologisk forskning kan Globalpsykologerna ge ett nytt och viktigt perspektiv till er verksamhet."

Med en bakgrund som civilingengör håller jag själv håller jag på att fylla begreppet hållbarhetscoaching med innehåll. Jag mötte coaching för andra gången då jag gick entreprenörsprogrammet  på Malmö folkhögskola. Den coach jag mötte ställde frågor, satte saker i perspektiv och utmanade. Jag hittade en massa svar och lösningar som jag inte hade kommit på på egen hand så snabbt. Eftersom svaren kom från mig själv så blev det lustfullt och inte alls svårt att prova nytt eller ta nästa steg. Jag tänkte då att det kanske är så här man ska jobba med hållbarhet. Jobbcoacher, hälsocoacher och affärscoacher har jag sett men inte hållbarhetscoacher. Det känns som ett bra komplement till de föredrag som jag hållit om hållbarhet. En del blir deprimerade i konfrontationen med sanningen om jordens tillstånd. Coachingen kan användas som verktyg för att förflytta sig mentalt, en steg mot förändring. Jag utbildas enligt ICF och coactive coaching. I helgen hoppas jag komma vidare med hur jag ska använda mig av hållbarhetscoaching.

I hållbarhetspsykologiföreningen möts personer med olika profession och erfarenheter. Hur vi bäst kan samarbeta över gränser är vad vi ska utforska på lördag. DU är också välkommen att ta nästa steg med föreningen 8 september, under en inspirationsdag vid havet i Haväng!
/Sara Nelson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar