Dags för nya klibbiga budskap!
Vet du vad ett ”klibbigt budskap” är? Jo det är budskap
eller påståenden som upprepats så ofta och med sådan övertygelse att vi tror
att det är den enda sanningen. ”Mjölk ger starka ben” är ett exempel.
Robert Ragneklint höll ett kort föredrag under medlemsdagen i Haväng den 8 september 2012 som han kallade Psykologin och den marknadstroende människan. Jag skulle kunnat
kalla det för Dags för nya och bättre
klibbiga budskap.
Robert inledde med att punktera myten om att vetenskapen är värderingsfri. Robert är
forskare på institutionen för psykologi vid Lunds universitet. Vår gemensamma
fråga då föredraget var slut: Hur skulle forskningen se ut om vetenskapen
användes i första hand till att tackla de riktigt stora problemen?
Robert använde inte ordet ”klibbigt budskap” utan det kom
från Annika Tibblins tidigare föredrag. Jag tycker det ger en bra bild i
huvudet. Liksom med klibbiga tuggummin, så går det att spotta ut ett klibbigt
budskap, rulla ihop det och slänga det i soppåsen.
Angående oss ”marknadstroende människor” så dras vi med en
massa klibbiga budskap som hängt med så länge att de är svåra att värja sig mot
och motargumentera. Exempel:
”Vi befinner oss i en
samhällsekonomisk kris”
”Marknaden är självreglerande och statlig inblandning bör undvikas”
”Marknaden är självreglerande och statlig inblandning bör undvikas”
”Löneskillnader är
nödvändiga”
”Fri konkurrens & prissättning”
”Personlig frihet
genom individuella val”
Dissekerar vi budskapen så upptäcker vi att de alls inte är
sanna eller önskvärda. Som exempel hade vi en dipp i BNP 1992-93, alla andra år
ekonomisk tillväxt. Om löneskillnader är
nödvändiga, betyder det då att vi ser ett behov av att några ska vara fattiga?
Hur har din känsla av frihet ökat sedan det blev fritt att välja placering av
pensionspengar, telebolag, internetleverantör och vårdcentral?
Vi vet att vi människor har ett behov av att tillhöra en
grupp och vi har en övertro till det rationella. Hur kan vi använda den
kunskapen när vi tar ett kliv tillbaka och ifrågasätter normer och
föreställningar om våra gemensamma sanningar? Och förresten, varifrån kommer
behovet att tillhöra en grupp och övertron till det rationella?
Här är mina förslag till nya klibbiga budskap:
- Barn uppmuntras att tänka själva och ifrågasätta.
- Människor är empatiska och gillar djur och natur.
- Jag fattar bra beslut om jag lyssnar till mitt hjärta.
Jag glömde fråga Robert om han hade några förslag på nya budskap. Vilka är dina förslag?
/Sara Nelson
bloggande medlem i föreningen för hållbarhetspsykologi
bloggande medlem i föreningen för hållbarhetspsykologi
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar