torsdag 27 september 2012

Psykolgiska teorier hjälper oss att rädda planeten


Häromdagen då jag lyssnade på radion så hörde någon jag referera till den gamla teorin ”flight, fight and freeze”. I radion berättades att när vi utsätts för en fara så antingen flyr vi, slåss eller förstelnas.

Om vi kopplar detta till hur vi reagerar när vi får höra om miljöhot som klimatförändringar så kan det betyda att vi väljer att stoppa huvudet i sanden, argumentera emot eller får ångest och stänger av. Ingen av dessa strategier är särskilt gynnsamt för planeten.

Därför var det så befriande när Annika Tibblin under medlemsdagen i Haväng 8 september 2012 berättade att nyare forskning visar att det finns ytterligare två strategier, ”tend & befriend” (Taylor et al., 2000). Studier har visat att främst kvinnor tar till dessa strategier som handlar om att ”vårda sin avkomma” respektive ”bli vän med sin fiende”. Jag tänkte på min egen sits. Visst är en av anledningarna till mitt engagemang att jag har barn som jag vill vårda på så sätt att jag vill att de ska få växa upp på en fin planet. Min strategi är att bli vän med oss alla som förstör den genom att öka medvetenheten och skapa alternativ. Tack Annika, där fick du en pusselbit på plats i mitt medvetande! 

Det är bra att känna till att det finns massor av människor som reagerar enligt flight, fight and freeze. Intressant att känna till är att de gamla teorierna är baserade på studier gjorda på män. Dessutom är det bra att känna till hur det kan yttra sig. Annika listade en lång rad försvarsmekanismer där förnekelse och bortträngning är vanliga just i sammanhang som har att göra med miljöhot. Om folk reagerar med bortträngning eller förnekelse så kan det vara bra att informera på ett sätt som inte skapar ångest, att visa att det finns utvägar. Det lönar sig även att upprepa budskapet, till slut så går det in.

Andra försvarsmekanismer är förskjutning, projektion, intellektualisering, isolering, reaktion, rationalisering, nedvärdering, självbestraffning, regression, klyvning, eskapism, sublimering och humor. Humor! När jag utbildades till coach så fick jag reda på att humor kan vara användbart. När vi får folk att skratta så innebär det att personen hamnar i lätt hypnos, vilket i sin tur gör att det är lättare att nå även andra känslor.

När jag lyssnade på radion så tänkte jag på hur forskning kan bli en sanning som vi lutar oss tillbaka emot och tänker att ja, ja, det är så det är, så har forskningen visat. Nästa blogginlägg handlar just om detta, om behovet att ta ett kliv tillbaka, ifrågasätta och tänka själva.

Forskningen kan även hämma. Tidigare har jag känt mig lite försiktig när jag hållit föredrag om planetens tillstånd, eftersom jag blivit varnad för att folk som skräms stänger av. Men idag hade jag en publik med enbart kvinnor, då tänkte jag att de nog vare sig skulle fly eller illa fäkta. 

/Sara Nelson
Hållbarhetscoach och bloggande medlem i föreningen för hållbarhetspsykologi

1 kommentar: